Mardiana Melaksanakan Program Gerakan Menanam Toga

Lampung Tengah143 Dilihat
Mardiana Melaksanakan Program Gerakan Menanam Toga

Lampung Tengah – Kamis, 16 September 2021 Bertempat di Balai Penyuluhan Pertanian (BPP) Kecamatan Bumi Nabung, Kabupaten Lampung Tengah, Ketua Tim Penggerak (TP) PKK Lamteng yang juga Ketua Forum Kelompok Wanita Tani (FKWT) Berjaya Lamteng Mardiana Musa Ahmad menanam Tanaman Obat Keluarga ( Toga ) sebagai tanda dilaksanakannya Program Gerakan Menanam ( Gema ) Toga Berjaya di Kecamatan Bumi Nabung. Selain melaksanakan Gema Toga Berjaya, Ketua Mardiana Musa Ahmad juga meresmikan kebun Toga Berjaya yang dikelola oleh FKWT Berjaya Kecamatan Bumi Nabung.

Dalam arahannya Ketua FKWT Berjaya Mardiana Musa Ahmad menekankan kepada anggota PKK dan FKWT Berjaya Kecamatan serta Kampung se-Kecamatan Bumi Nabung supaya memanfaatkan pekarangan rumah dengan menanam Tanaman Obat Keluarga sesuai dengan beberapa saat yang lalu telah dicanangkannya Gema Toga Berjaya oleh Bupati Lampung Tengah Musa Ahmad, dengan Gema Toga Berjaya harapannya kedepan kita tidak lagi bergantung kepada obat kimia cukup dengan obat tradisional dari tanaman Toga kita sendiri.

Sebelumnya Ketua FKWT Berjaya Lamteng Mardiana Musa Ahmad juga melaksanakan Pembinaan Administrasi PKK Kecamatan dan Kampung di Kecamatan Bumi Nabung, yang bertempat di Balai Kampung Sri Kencono, Kemudian Ketua Mardiana Musa Ahmad juga melaksanakan pembinaan yang sama di Balai Kampung Sido Binangun, Kecamatan Way Seputih.

Hadir dalam kegiatan tersebut antara lain Ketua 3 TP. PKK Lamteng Eni Adi Sriyono beserta jajaran Pengurus TP. PKK Kabupaten Lamteng, Camat Bumi Nabung Ahmad Dewangga beserta Ketua TP. PKK Kecamatan Bumi Nabung dan Camat Way Seputih Akhmadi beserta Ketua TP. PKK Kecamatan Way Seputih.

Red

Komentar